7 juni 2015

Pedagogisk bok om makeup



Äntligen en ny fräsch bok om kosmetika! Mia Högfeldt som har arbetat med makeup i nästan 25 år delar med sig av sina samlade kunskaper om hur du bäst framhäver din naturliga skönhet i sin bok "Makeup" kort och gott.
Boken är en ren faktabok och inte ens speciellt glamourös. Visst finns här vackra bilder på kvinnor i alla åldrar men boken ger en rustik och seriös känsla.
Mia Högfeldt går genom hela proceduren. Vi läsare får lära oss skönhet från grunden. Hudvård, kost, tekniker och verktyg presenteras överskådligt i kapitel med överrubriker. Mycket organiserat.
Två stora plus av mig får hon dels för att hon redogör för hållbarheten av olika produkter. Jag kan själv undra om en underlagscreme som jag inte har använt på länge faktiskt är ok att sätta i ansiktet. Hon slår också ett slag för skönhet i alla åldrar. Det är inte bara unga, rynkfria och perfekta kvinnor på bilderna. Dessutom ser de äldre modellerna helt fantastiska ut!
Hon presenterar steg för steg sex olika sorters sminkningar med handtecknade ansikten och tydliga instruktioner för makeupen.
Jag får svar på frågan: var exakt ska jag sätta mitt rouge? Vilken form på ögonbrynen bör man ha till sin ansiktsform?
"Makeup" av Mia Högfeldt är späckad med fakta och goda råd om allt du behöver veta om kosmetika. Kanske inte så mycket är nytt under solen, men tiden går och vi behöver alla en påminnelse om teknikerna när sminkningen har blivit automatisk.
Jag blir riktigt inspirerad att storstäda i min egen makeup necessär! Här nedan presenterar jag några personliga favoritprodukter, bara som tips!
Finns på Adlibris. Klicka här.

Den stora rosa tuben längst ner är en revolution. Hur många gånger har du inte smörjat händerna med handcreme och önskat att du kunde fixa håret på samma gång? Nu kan du det - med "Be Longer" från id hair.
Lumenes läppstift/gloss i pennform är den perfekta kombinationen mellan färg och glans.
Den mindre rosa tuben från Dermosil är en fuktighetscreme och primer i ett. Genialiskt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar