11 juni 2015

Fast i 1700-talets Skottland


Nu har jag fallit dit. Jag är helt uppslukad i Diana Gabaldons epos om Claire och Jamie, nu aktuell som TV-serien "Outlander".
Böckerna är många och tjocka, och först undrar jag hur i hela världen jag ska komma igenom de ofta tusen sidorna. Men det går alldeles utmärkt! Jag vill bara fortsätta följa huvudpersonerna och deras äventyr och gripande öden.
Ofta hör man om serien som en sammanfattning, vilket gör att många känner till hennes böcker, men jag tänkte presentera varje bok i ordningsföljd vartefter jag läser dem.
Hela historien börjar i "Främlingen" där sjuksköterskan Claire Randall åker på en andra smekmånad till Skottland tillsammans med sin man Frank. Andra världskriget är över så nu vill Claire och Frank lära känna varandra igen. Frank är mycket historieintresserad och släktforskar hos en präst. Claire gör sina egna utflykter för att samla blommor till sitt herbarium när det omöjliga plötsligt händer.
Hon reser ofrivilligt med hjälp av en minhirsten vid Craigh na Dun genom tiden och befinner sig plötsligt på samma ställe men nu är året 1743!
Claire försöker fly tillbaka till Frank och 1900-talet men alla försök misslyckas.
Hon accepterar till sist att hon har rest i tiden och försöker anpassa sig så gott det går. Hon möter nu Jamie McKenzie och kärlekssagan tar smångingom sin början.
Dessa böcker är emellertid inte helt igenom romantiska. Inte heller TV-serien Outlander som följer böckernas händelser exakt. Här finns lidande, fattigdom och död.
Claire får använda sina kunskaper som sjuksköterska, men med 1700-talsmetoder och kallad läkekvinna. De skotska klanmedlemmarna tycker Claire är mycket underlig och misstänker att hon är engelsk spion. Därför hålls hon fånge hos klanen McKenzie
I Främlingen har Jamie redan ett pris på sitt huvud och för att skydda både sig och Claire är de tvungna att gifta sig.
Claire anpassar sig till den skoningslösa tillvaron bland klanmedlemmarna och mot slutet av boken går det riktigt illa för Jamie. Ett fruktansvärt straff som kommer att hemsöka honom hela hans liv...
Diana Gabaldons Outlanderserie är såtillvida ett fantasyepos om man ser till själva tidsresan, resten är Skottlands historia och deras kamp för frihet från England.
Jag rekommenderar varmt att du ger dig i kast med Claire och Jamie!
Finns på Adlibris. Klicka här.
Vill du köpa serien? Klicka här.

Några bilder ur TV-serien "Outlander" baserad på Diana Gabaldons böcker. Två säsonger har släppts.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar