26 juni 2015

Böcker för hängmattan


Litteratur för lediga dagar...





Äntligen är sommaren här och förhoppningsvis lite lugnare stunder för lättsam läsning i hängmattan eller i solen på stranden. Jag tänkte presentera några lättsamma böcker som du får en trevlig stund med vare sig du vill läsa eller lyssna.




Jag, liksom halva världen, har fallit pladask för "Gatukatten Bob" av James Bowen. Jag är för all del kattmänniska och kattälskare av högsta rang, men det måste du inte vara för att charmas av den vackra historien mellan Bob och hans, först tvivelaktige husse James.
Jag lyssnade på boken och tyckte uppläsaren Mattias Linderoth var så ytterligt välanpassad till boken.
James' språk kommer så nära dig som lyssnar eller läser. Det är ett enkelt och tydligt vardagsspråk som känns som om James stod mitt emot dig och berättade sin historia om sitt liv med Bob.
Helt oemotståndlig bok, Som kattägare ler man många gånger igenkännande åt James bekymmer och glädjestunder med underbara Bob!



Det är modernt med tanter, men här får du tanternas tant! Vill du verkligen skratta högt i hängmattan ska du ta Arto Paasilinna i allmänhet och "Den ljuva giftkokerskan" i synnerhet.
Det är Linnea Ravaska som tröttnar på att hennes otäcke fosterson med sitt skumma gäng och våldgästar henne varje gång pensionen betalas ut. Hon bestämmer sig för att göra någonting åt saken. Och vilka händelser hon "råkar" sätta igång sen...
Helt sanslöst, i riktig Arto Paasilinna-anda.






Vill du ha en tjock roman som sträcker sig över generationer med starka kvinnor och söderns bomullsplantager? "Rosornas arv" av Leila Meacham är en storslagen berättelse helt i stil med "Törnfåglarna" och gamla "Borta med vinden". Och jag älskade den! Jag är helt såld på amerikanska södern och att boken utspelar sig kring en bomullsplantage gör inte saken sämre direkt.
Perfekt att sjunka ner i hängmattan och hänge sig åt Mary Tolivers kamp för sin plantage och sitt arv.
Jag är osäker om den här finns som ljudbok,




"Rapsbaggarna" av Karin Brunk Holmqvist bjuder på allt från ett stilla leende till gapskratt. Lättsam och underhållande, perfekt semesterbok, inte minst som ljudbok då du också får dialekten med.
Boken handlar om bröderna Henning och Albert som lever ett mycket lugnt och sparsamt liv på Österlen. De begär inte mycket av världen och de stör heller ingen. Plötsligt ställs de i fokus när konstiga cirklar upptäcks i rapsåkern bakom deras torp och ryktet börjar att det kan vara besök från rymden...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar