10 juli 2014

Bekväm odling

Jag blir riktigt inspirerad av Eva Robilds bok "Odla i pallkrage" med foton av Görgen Persson. Boken är liten och behändlig och innehåller en mängd smarta och handfasta råd för att odla i pallkragar och lådor. Jag har själv turen att ha några pallkragar vid stugan men har inte kommit igång ordentligt. Mycket kan bero på att ställa om sig från en friland till vad jag trodde var begränsningen till pallkragar.
"Odla i pallkrage" har emellertid fått mig att tänka om. Att odla i en upphöjd bädd har många fördelar. Dels är det fysiskt bekvämt, dels värms jorden upp tidigt på våren och du kan anpassa jorden i lådorna och byta ut den om du vill.
Du kan forma dina lådor i olika mönster, t ex som en stjärna här ovan, det ger möjligheter att anpassa placeringen av dina lådor efter din tomt.
Det är heller inget problem med högre växter som solros, tomater eller bönor. Bara fantasin sätter stopp för alla de olika växtstöd du kan använda dig av.
I år är det för sent men till nästa vår ska jag pröva mina pallkragar!
Boken finns på adlibris


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar