16 januari 2017

Rejäl mat av Myllymäki


En erkänd kock med många utmärkelser, men fortfarande lika anspråkslös och helt enkelt trevlig- Tommy Myllymäki. I mitt hem äter vi mycket kött av alla slag och därför fastnade jag genast för hans senaste kokbok "Kött/Vilt/Fågel".
Aptiten och lusten att laga mat inträder direkt när jag bläddrar genom boken.
Här finns rejäla rustika rätter med lamm, fläsk och nöt, fågel och även ett kapitel med vilt. Tommy har med de klassiska favoriterna som oxfilé provencale, lammkotletter och, slottsstek och anka l'orange som definitivt står på min "att laga-lista". Det gör också hans härliga fläskkotletter.
Boken är redigt upplagd med ett helt fotografi på ena sidan och receptet redigt med ingredienslista och en kort tydlig arbetsbeskrivning.
De vackra fotografierna som äger en stor skicklighet att få ett konstverk av varje rätt står Charlie Drevstam för.
Jag vill äta mig genom hela boken!
Nämnas bör att Tommy har givit ut flera kokböcker tidigare. En om grönsaker och en om fisk och skaldjur och en om såser, alla utmärkta.


Här får du inspiration till maten av Tommy.
Boken finns på Adlibris, också hans andra verk,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar