31 juli 2014

Odla mer i kruka

Vackra bilder och handfasta råd


Det här är en bok jag skulle vilja ha själv i bokhyllan att återvända till gång efter gång när inspirationen faller på.
"Trädgård i kruka- odlarglädje året om" av Annika Christensen och Ulrica Otterling bjuder på precis vad jag vill bläddra i när jag känner att en kruka skulle behöva fyllas vid entrén!
Boken ges ut i samarbete med Allt om trädgård där båda författarna figurerar. Det är ju inte endast sommarblommor som trivs i kruka, du kan odla träd, grönsaker och framförallt örter som jag själv tycker är enklast i kruka.
Ett knep jag ibland brukar påminna mig om är att om din trädgård består av lerjord och du nödvändigtvis vill ha en surjordsväxt på en speciell plats- sätt den i en kruka med anpassad jord.
Varje årstid har ett eget kapitel- enkelt och redigt! I kapitlet om vår känner man hur livslusten riktigt spirar ur fotografierna och man får tips om vilka blommor som klarar en nyckfull vår. Sommarkapitlet ger tips och råd om näring och bevattning samt lite annorlunda sommarblommor för dom som vill mer än petunia.
Hösten brukar ge mig stor inspiration till vackra arrangemang i krukor och hösten den här boken är vacker! Här får vi också veta hur man planterar lökar för en tidig vårblomning.
Vintern då? Då är det väl kört, snöstorm och minusgrader.
Nej, inte för Annika och Ulrica, även om kapitlet är tunt. Det gäller bara att se det vackra i former och nakna kvistar, gärna pigga upp stilleben med ljus.
Läs och njut!
Boken finns på Adlibris

2 kommentarer:

  1. Oj, så inspirerad jag blev av din text Karin. Nästan så jag höll på att beställa boken trots att jag är värdelös på blommor... :)
    Kam Johanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du blev inspirerad! Det är just det som är grejen med krukodling, du har allt i miniformat och kan pyssla om just den växten på enkelt vis angående ljus, vatten, jordart och så vidare. Lycka till!

      Radera