26 oktober 2015

Säkra stilen!




Jag kastade mig över "Säker stil, guiden till den perfekta garderoben" av Ebba von Sydow och Emilia de Poret så fort den landade på biblioteksdisken.
Jag har läst och bläddrat i de flesta utgivna handböcker om hur du bygger en garderob för att slippa flera "jag har inget att ta på mig" dagar, men de flesta saknar handgripliga råd om vad man faktiskt behöver ha. Det gör inte den här.
Ebba von Sydow är lite av en favorit i TV-rutan för mig. Jag tycker att hon företräder en fräsch modern kvinna med klass och konsten att föra sig, och det känns välkommet i en tid när tatueringar, piercing och svordomar avlöser varandra i program efter annat. Låter jag som en tant nu? Tja, det är trevligt att se välklädda människor i rutan i alla fall.Vill du följa Ebbas vardag kan du läsa hennes blogg här.
Den andra författaren är Emilia de Poret som brukar tipsa om stil och kommande trender i TV 4:s nyhetsmorgon. Hon om någon har koll på stil. Kolla hennes blogg här!
Boken "Säker stil" är ingen kaffebordsbok som bara ska ligga och glänsa. Du får verkligen praktiska tips på hur du bygger en garderob som gör att du alltid har något att ta på dig.
De företräder "scandi-chic" stilen som står för bekväma stilfulla kläder i moderata färger som passar för ett nordiskt klimat.
De presenterar stylingtips och hur du använder accessoarer för en personlig touch.
Efter min stora städning i garderoben som Marie Kondo inspirerade mig till låg den här boken helt rätt i tiden för mig. Här finns inlägget om Marie Kondo.
Ebba och Emilia har helt rätt i att satsa på nyckelplagg och köpa kvalitetsplagg istället för billiga impulsköp. Det märks att damerna vet vad de pratar om och dessutom är de för rättvis och ekologisk produktion.
Emellertid, alla som bygger garderober förespråkar färgen svart. Jag tycker också att svart är skönt rätt ibland, det är bara det att mycket få nordiska kvinnor klär i svart!
En annan linje som ofta presenteras som välklädd är plagg inspirerade, eller ännu värre, helt hämtade ur herrgarderoben. En kortare kvinna som jag med allt annat än raka former ser utklädd ut i en rak kavaj.
Emellertid har boken en stilprofil i slutet och de är noga med att du ska trivas i dina kläder och ett kapitel handlar om vad just du vill framhäva.
Vi får också en guidning i hur du rensar i din nuvarande garderob och hur du sedan organiserar dina plagg på bästa sätt.
Fotografierna som är upplyftande många och väldigt vackra har tagits av Emma Svensson, frilandsfotograf för bl a svenska Elle. Här kommer du till Emmas Instagram.

Säker stil är utgiven av Bonnier Fakta.
Boken finns på Adlibris. Klicka här.

Snyggt klädd i alla lägen är inte svårt, men kräver tid och eftertanke. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar