2 augusti 2015

I örat just nu

Chic-lit för mogna kvinnor



Efter alla leenden jag hade när jag läste "Sonjas hemlighet" av Åsa Hellberg så blev jag riktigt glad över "Toscana tur och retur". Perfekt i mitt öra till sommarens gräsklippning och ogräsrensning!
Det handlar om bästa väninnorna Jessica Romin, känd författare av kärleksromaner och Sara Raphael, äventyrsjournalist.
Båda är i medelåldern och singlar, eller tja, Jessica har en het relation med JP men känner att hon inte kan ha ett "av och till förhållande" med honom hela sitt liv.
Så får Sara idén att åka till Italien på motorcykel och åieruppleva landskapet och slottet hon hade en het romans på för så länge sedan. Jessica vägrar men hur det kommer sig hamnar de i Toscana båda två.
Kerstin Andersson är uppläsare och läser väldigt tydligt.
Vänskapsrelationen mellan kvinnorna är härlig och det här är en lättsam berättelse, även om den behandlar svåra känslor och relationer.
Stundtals fann jag den nästan på gränsen till naiv men på det stora hela är "Toscana tur och retur" en lättsmält feel-good bok.
Ett stort plus tillskriver jag Åsa Hellberg som har funnit genren "chic lit för mogna kvinnor". Här är det erfarenheter i livet, i kärleksrelationer och klimakteriebesvär som gäller. Kvinnor som tar för sig och kan säga nej - och ja också för den delen.
Efter Toscanabesöket trappas väninnornas problem upp och båda måste se sig själva och sina rädslor i vitögat.
"Toscana tur och retur" bjuder på fler än ett fniss när Jessica och Sara bjuder på sig själva!
Finns både som bok och ljudbok på Adlibris

Blir du sugen på ett äventyr till Toscana precis som Jessica och Sara så finns resetips här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar