16 december 2014

Ät dig genom december


Så här i jultider åker julkokböckerna åter fram. Vi är mitt uppe i planeringen av julmaten och vi behöver något snabbt tilltugg till eventuella glöggäster.
Jag älskar "December-från adventspyssel till nyårspartaj" av Jens Linder och Johanna Westman.
Det är andra året jag låter mig frestas av julen- och vinterns smaker i allt från julbord till vardagsmiddagar och varma drycker.
Boken börjar med en härlig "adventskalender" där varje dag hela december månad ger tips om vad du behöver börja tänka på inför julen. Något år ska jag verkligen följa den och slippa julstressen när dagarna flyger iväg!
Boken är full med underbara, för det allra mesta mycket enkla recept som en hemmakock klarar galant. En av mina favoriter är varm brietårta med valnötter och honung.
Här finns julbordets klassiker som lutfisk med sås, kalkon, rödkål, sill, lax och julens desserter. Ett alldeles underbart kapitel om både varma och kalla drycker och varje godisälskare får sitt lystmäte med knäck, kola, fudge och tryfflar.
Men också spännande och främmande smaker smyger sig in. Julens smaker i ny tappning såsom Pane Dorato, italiensk skinkmacka och varför inte koka en risotto med saffran när skinkan skall ätas upp efter julen?
Nyår firas med hummer, renfilé med rödvinssås och härliga dessertförslag.
Boken är rikligt illustrerad med vackra bilder i retrostil.
Varje sida är en njutning- hela december!

Finns på Adlibris



Så här frestande bilder har "December - från adventspyssel till nyårspartaj". Längst till höger är varm brietårta, fantastisk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar