6 juli 2017

En karl för sin hammare...


Den är charmig, rolig och tokig! Jag hör till dom som bara stormälskar TV-serien "Karl för sin kilt" och handlar om slottet Glenbogle i Skottland och familjen som lever där. Humor och drama går hand i hand.
När jag då började läsa "Händig man sökes" av Jöns Hellsing trodde jag först att jag hade hamnat mitt i ett avsnitt av just "Karl för sin kilt".
Handlingen börjar med att vi träffar 28-årige John Bruford. Han lever i London och livet går inte så bra. Han har inget jobb och egentligen ingenstans att bo. Hans mamma har blivit änka och har högre förväntningar på sin son än att han ska gå i sin fars fotspår och bli journalist.
Men Johns enda riktiga önskan och dröm är att skriva en fantasybok, men grundbehoven sätter käppar i hjulet för att färdigställa manuset. Då ser han en platsannons där godset Winsley House i Skottland söker en snickare för att renovera en fyrvaktarstuga på en ö. 
Till sin egen stora förvåning får John faktiskt jobbet, han har liksom inte talat om att han inte vet någonting om renovering överhuvudtaget, John ser ett tillfälle att  få skriva sin bok ifred och med lön under tiden dessutom!
Efter en något halvkriminell resa är John framme vid en fallfärdig stuga.
Eftersom godsägaren är bortrest vill då hustrun, lady Anna träffa snickaren över en "enkel" middag. Vad John inte är beredd på är ladyns planer för John...
Helt osannolikt ordnar sig renoveringen på ett utmärkt sätt för John, medan han kan ägna sig åt boken och åt att tillfredsställa lady Annas fem erotiska fantasier...
Men lord Winsley har en egen agenda för att föra den anrika ätten vidare, och dramatiken tätnar, med John mitt i stormens öga...
"Händig man sökes" är både rolig och allvarlig, feel-good med deckarkänsla, jag ser fram emot nästa del!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar