26 maj 2015

På Birger Jarls tid


Det är alltid med största förväntan jag tar upp en bok av Elisabet Nemert. Hon hör definitivt till mina absoluta favoritförfattare. Alla hennes tidigare böcker har varit en ren njutning för varje sida. Hennes romanfigurer blir kvar hos mig långt efter bokens sista sida har avslutats.
Det var därför jag med belåtenhet tog upp "Ringens gåta" som dessutom hör till romanföljetongen "Släkten" som är fristående historiska romaner av kända författare.
Mycket riktigt, "Ringens gåta" är allt jag förväntade mig och mer därtill. Tycker du om svensk medeltid och starka kvinnor, äventyr och kärlek så är den här boken något för dig.
Den unga Helena ser sin mor bli anfallen och träffad av en pil på väg hem till Bjälbo. Hon lyckas fly men den traumatiska händelsen raderar hennes  minne. Hon vet inte vem hon är eller var hon hör hemma. Hon kommer att växa upp i ett kloster som pojkflicka.
Slutligen hittar hennes mamma henne och hon får lära sig att leva som en dam.
Har du läst Arn av Jan Guillou kommer du att känna igen både platser och personer, t ex Birger Jarl, Ingrid Ylva och Magnus Månesköld. Läs mer om Ingrid Ylva och Bjärlbo här.
Finns på Adlibris

Bjälboättens vapensköld

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar