4 juni 2016

Grilla vego

Testa något annat än grönsallad i sommar!


Det är modernt med vegetarisk mat nu, och det märks inte minst på nyutgivna kokböcker. Nu är jag själv en inbiten köttälskare som aldrig skulle kunna överge kött i alla former, men grönsaker är gott och nyttigt och jag har ingenting emot goda grillade grönsaker bredvid den saftiga biffen!
Paul Svensson ger ut en vegetarisk kokbok där han lagom till sommaren fokuserar på grillade grönsaker, "Grilla vego".
Jag trivs mycket bra med LCHF- kosten och då är det välkommet med inspiration och ersättning till potatis. Nämnas bör att all vegomat inte passar in i lågkolhydratkost.
Jag gillar layouten med stora frestande bilder och recepten lekfullt och färgglatt utplacerade över sidorna. De fräscha och helt underbara bilderna är tagna av Richard Rönnerstam.
Paul är en mästare på spännande smaker tillsammans. Rödbetor och hallon ihop, till exempel.
Boken har ett eget kapitel för rökning av mat, en liten grillskola, picknick, pizzakväll, reggaefood och snabb- och slowgrillat.
Ett av recepten har blivit min favorit, och det är sotad späd purjolök med getost, har ätit Tommy Myllymäkis variant och aldrig har jag kunnat tro att sotad purjolök skulle vara så gott!
Paul har också ett kapitel för desserter i sin nya bok, även dom grillade. Vad sägs om grillad maräng med sommarbär och lakrits eller bananasplit med mjölkkola, passionsfrukt och riven choklad? För att bara nämna två av de läckra desserter han bjuder på.
"Grilla vego" är ett vitaminpiller för alla dom som tycker att grönsaker är jobbigt att laga och inte hittar nya kombinationer eller ersättning till den vanliga grönsalladen. Vare sig du är en äkta vegetarian eller bara matintresserad allätare har du tips att hämta här!
Boken är utgiven av Norstedts förlag.

Urklipp ur kokboken "Grilla vego" av Paul Svensson.
Boken finns på Adlibris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar